شهدای زینبی

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۳ بهمن ۰۱، ۱۹:۲۱ - تو
    عالی

اهل سنتی که برای مقاومت سنگ تمام گذاشت

چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۲۱ ب.ظ

«محمد خضر الکبش»کیست؛

با «ذوالفقار» حزب الله آشنا شوید / اهل سنتی که برای مقاومت سنگ تمام گذاشت

محمد خضر البکش

اگرچه دشمنانِ حزب‌الله، این جنبش را به طایفه‌گرایی و توسعه‌طلبی با هدف سیطره بر لبنان متهم می‌کنند، اما شواهد امر، از جمله حضور جوانان طایفه اهل سنت در صفوف مقاومت خلاف این اتهامات را ثابت می‌کند.

سرویس جهان مشرق - «ذوالفقار» یکی از ۷ رزمنده مقاومت حزب الله بود که در جریان دفع حمله گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» در شهرک «تله العیس» حلب به شهادت رسید.

در زمان شهادت بیش از ۱۹ سال نداشت .. از جمله جوانان اهل سنت لبنان بود که در صفوف مقاومت با خطر تروریسم تکفیری که موجودیت و هویت ملل منطقه را تهدید می کرد، می جنگید.

حضور وی در صفوف مقاومت حزب الله که دشمنان حزب الله، داخل و خارج لبنان، آن را به طایفه گرایی متهم می کنند، بسیار عجیب و غیر منتظره بود.

برای سومین سال متوالی بود که «محمد الکبش» ملقب به «ذوالفقار» از زادگاهش شهر «صیدا» راهی سوریه می شد. پدرش نقل می کند که در زمان حیات همیشه ورد زبانش شهید شدن و شهادت بود، به همین دلیل از همان ابتدا پیوستن به گردان‌های مقاومت لبنان را رد کرده بود، گردان هایی که نیروهایش را جوانان طوایف اهل سنت و مسیحی لبنان تشکیل می‌دادند.


پدر شهید ذوالفقار می گوید: «علی حساسیت بسیاری بر حضور منظمش در صفوف مقاومت حزب الله داشت و مخالفت های من برای منصرف کردن وی از ادامه حضور در مقاومت بی فایده بود».

شیخ الکبش ادامه می دهد: «۱۰ روز قبل از شهادتش نزد من آمد و از من حلالیت طلبید. گویی می دانست که دیگر باز نمی گردد .. گفت که او را به خاطر کوتاهی‌هایش ببخشم، چون به او الهام شده این رفتن وی بی بازگشت است .. احساس کرده بود که این بار به خواسته و آرزویش می رسد .. به او سفارش کردم، مراقب خودش باشد و رفت .. ۴ روز بعد در نبرد با تکفیری های جبهه النصره در شهرک تله العیس ریف جنوبی حلب به همراه ۶ هم رزم دیگرش به شهادت رسید».

پدر شهید ذو الفقار می‌افزاید: «دوست داشتم، از او مردی تحصیلکرده و در عین حال رزمنده ای برای مقاومت بسازم ..  اما او تمایلی به ادامه تحصیل نداشت، به همین دلیل پس از پایان کلاس نهم به مدارس فنی و حرفه ای ملحق شد ..  پس از آن در دوره های آموزش نظامی جنبش مقاومت نام نویسی کرده و آنها را با موفقیت پشت سر گذاشت و وارد حوزه فعالیت های نظامی حزب الله شد و به صفوف رزمندگان مقاومت پیوست».

شیخ الکبش گفت: گویی تمام وجودش از آن مقاومت بود و قلب اش جز برای مقاومت برای هیچ چیز دیگری نمی طپید، چنان با شور و هیجان از مقاومت حرف می زد، گویی به جای خون مقاومت در رگ هایش جریان دارد.

پدر شهید الکبش نقل می کند که ذوالفقار با ترک تحصیل، تمام وجود خود را در مسیر اعتلای مقاومت به کار گرفت تا اینکه اوایل ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی در جریان دفع حمله گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره به این شهرک راهبردی که به درگیری های بسیار شدید و سخت منجر می شود، ذو الفقار و ۶ رزمنده دیگر جنبش مقاومت به فیض شهادت نائل می شود، اما هم رزمانش به دلیل شدت درگیری ها نتوانستند، پیکر وی را به پشت جبهه منتقل کنند.

شهید محمد خضر الکبش، دومین شهید طایفه اهل سنت شهر «صیدا» شمرده می شود که در صفوف مقاومت حزب الله طی مبارزه  با گروه های تروریستی تکفیری به فیض شهادت نائل می شود.

شیخ «خضر الکبش»، پدر شهید محمد خضر الکبش، از روحانیون بسیار فعال در عرصه مقاومت شمرده می شود. شیخ الکبش زمانی در صفوف «جماعت اسلامی صیدا» مبارزه می کرد، پس از آن  فعالیت مبارزاتی و جهادی خود را با عضویت در شاخه جهادی جنبش جهادی اسلامی فلسطین و کادر رهبری جریان «النهضه» ادامه داد.

از دیگر مسئولیت های او می توان به ریاست مرکز مطالعات عمر المختار شهر صیدا و جمعیت اسلامی محبت و تعاون اشاره کرد. پس از شهادت فرزندش به جای خانه نشین شدن، به شکل چشمگیری فعالیت های تبلیغاتی شیخ خضر الکبش در زادگاهش، شهر صیدا، مرکز جنوب لبنان و کانون رقابت های داغ و تنگاتنگ سیاسی، توسعه می یابد.

شیخ خضر را در صیدا به وفاداری و رابطه بسیار نزدیک با جنبش مقاومت حزب الله می شناسند، وی طی به حضور فرزندش در مقاومت لبنان افتخار کرده و تاکید می کند که «یک رزمنده تربیت کرده و خود نیز رزمنده خواهد ماند».

سپتامبر گذشته به دلیل مواضع اش در قبال حزب الله و حمایت از جنبش مقاومت لبنان از سوی افراد ناشناس مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. وی برخلاف تصور برخی بر این باور است، نبردهای جاری در سوریه، صرفا جنگ مذهبی و طایفه ای نیست و به سنی مذهب بودن خویش و شهادت فرزندش در این راه افتخار می کند.

شیخ الکبش بحران تحمیلی بر سوریه را جنگ ۸۵ کشور علیه نظام سوریه می داند و تاکید می کند، هدف این بحران آنگونه که دشمنان دمشق ادعا می کنند، براندازی نظام در سوریه نیست، بلکه پاک کردن قضیه فلسطینی به عنوان قضیه مرکزی جهان اسلام، از خاطر و اذهان مسلمانان و اعراب است، لذا هدف آنها از حضور در سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری دفاع از قضیه فلسطینی است، نه نظام سوریه و شخص «بشار اسد».

به همین دلیل تاکید می کند که فرزند دیگرش «طارق» (۱۲ ساله) را هم به گونه‌ای تربیت می کند که ادامه دهنده راه برادر شهیدش باشد، چون معتقد است،‌ فرزندانش را باید برای شهادت و نه ریاست تربیت کند.

این روحانی اهل تسنن لبنان خاطر نشان می کند، شهادت فرزندش در صفوف مقاومت حزب الله بار دیگر به همه ثابت کرد، این طایفه هیچ ارتباط و سنخیتی با جریان ها و گروه های تکفیری ندارد، لذا نمی توان آیین تسنن را منبع و الهام بخش ایدئولوژی و اعتقادات این گروه ها و جریان ها دانست.

شیخ الکبش تاکید می کند که اهل سنت لبنان نه تنها مامن و پایگاه مستحکم مقاومت است، بلکه خود را جزیی از آن می بیند و آنچه از جنگ ها و منازعات طایفه ای و مذهبی در لبنان و منطقه شاهد آن هستیم، توطئه دشمنان مقاومت و ملل مسلمان منطقه است که تلاش می کنند، به هر طریق اهداف خود در منطقه را محقق کنند. در این شرایط بودن در کنار حزب الله و در صفوف مقاومت را وظیفه خود می دانیم.



  • دوستدار شهدا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی